Svar: ACD eller D-dråber
29. april 2009
Alder:
0 mdr.
Kære 2. gangsmor
Stort tillykke med lillebror :o) Det lyder som om at han har det godt, ja som om at I alle fire har det godt og det er super dejligt. I har jo prøvet det før, at få et lille myr lidt før tid, så det kommer til at gå helt fint denne gang, det er jeg sikker på :o) Er der en masse tanker, så skriver du jo bare til mig ....
Ifølge sundhedsstyrelsen, så skal børn præmature børn, hvilket vil sige børn født før uge 37 have ACD dråber de første 3 måneder.
Vitamindepoterne hos præmature børn er ved fødslen meget lave og præmature børn har derfor behov for større vitamintilskud end andre børn. De har en høj væksthastighed og en lav knoglemasse.
Derudover vil præmature børn have mindre jernreserver end børn født til tiden. Jerndepoterne er ofte opbrugt i 2 mdr´s alderen - afhængig af graden af præmaturitet og eventuelle fødselskomplikationer. Samtidig har præmature børn større væksthastighed.
Det er derfor nødvendig at starte med jerntilskud allerede fra 4 ugers alderen og fortsætte til barnet er et år, også selvom barnet får mere end 400ml modermælkserstatning dagligt.
Det anbefales derfor at præmature børn får:
Fra 1 uge til 3 mdr: ACD dråber dagligt, svarende til 300 mikrogram (1000IE) A-vitamin, 35 mg C-vitamin C, 10 mikrogram D-vitamin.
Fra 3 mdr til 1 år: 10 mikrogram D-vitamin, ligesom til rettidigt fødte børn.
Jeg vil derfor mene at jeres lillebror skal have som ovenstående beskrevet og må sige, at det undrer mig, at I ikke har fået dette at vide af børnelægen ... Har lægen givet en anden ordination end ovenstående, så er det naturligvis lægens ordination der skal følges :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske